مدیریت هوشمند ساختمان قسمت اول

296-228410-comcastbldg

در کشور ما، مصرف انرژی در ساختمان­ها حدود ۴۰%  از کل انرژی مصرفی کشور را به خود اختصاص می­دهد که در مقایسه با سایر بخش­های مصرف كننده انرژی، سهم قابل ملاحظه ای است. در این میان، در بین مولفه ­های مصرف انرژی در ساختمان، سیستم­های گرمایشی که عمدتا از سوخت­های فسیلی استفاده می‏کنند، از جمله مصرف کنندگان عمده انرژی می­باشند؛ به طوریکه ۷۰%  از گاز طبیعی مصرفی، صرف گرمایش و ٤٠%  از انرژي الكتريكي صرف ايجاد سرمايش در ساختمان­ها می­شود. توجه به عوامل گوناگونی که در میزان مصرف انرژی در فرایند گرمایش ساختمان تاثیر گذارند، از اهمیت ویژه ­ای برخوردار است. استفاده از سیستمBMS+ و هوشمند سازی ساختمان بیش از ۴۰%  مصرف انرژی در ساختمان را کاهش داده و در بالابردن سطح کیفی و اقتصادی زندگی موثر است. برخلاف نظر عموم كه استفاده از سيستم­ های هوشمند را هزينه ای اضافي در ساختمان می­دانند، اين سيستم­ ها در بسياري از بخش­ها تا ٢٠% از هزينه ­های اجرايي تاسيسات و تا ٨٠% از هزينه­ های جاری ساختمان را تقليل خواهند داد. بنابراين استفاده از اين شبكه­ های زير ساخت هوشمند و تجهیزات مربوطه آن، در بلند مدت سرمايه گذاري ارزشمندی براي سودآوری، كاهش هزينه­هاي جاري و در نتیجه بازگشت سرمايه اوليه به شمار مي­روند. راه­کارهای سيستم­هاي هوشمند و BMS+ تنها به بخش تاسيسات خلاصه نمی­شود،  بلکه تمامي بخش­هاي مصرف كننده انرژی را در بر می­گیرد و برای آنها، راه­حل­هاي هوشمند و خلاقانه طراحي کرده است.

سیستم مدیریت ساختمان (Building Management System – BMS) یکی از جمله روش­های نوین مدیریت ساختمان است که­ هدف آن کاهش هزینه­های جاری با استفاده بهینه از تکنولوژی و به کارگیری فناوری ارتباطات و رایانه می­باشد. شرکت­های گوناگون اسامی مختلفی را برای این سیستم مدیریتی انتخاب کرده­اند. در بسیاری موارد آن را سیستم مدیریت هوشمند (Intelligent Building System – IBS) و یا سیستم مدیریت ساختمان (BMS) می­نامند. سیستم­های BMS که بیشتر به مقوله­های تاسیساتی ساختمان توجه دارند با بخش­های مدیریتی دیگری همچون سیستم مدیریت انرژی (Energy Management System – EMS)، سیستم مدیریت نور (Lighting Management System – LMS) و بسیاری از قسمت­های مدیریتی دیگر تکمیل می­گردند. فرهنگ و لزوم استفاده از سیستم­های BMS در ساختمان­ها، بیش از دو دهه است که توجه دنیا را به خود جلب کرده است و امروزه ارزش بالای انرژی و اهمیت مصرف بهینه آن و بالا بردن راندمان کاری و بازده تجهیزات رفاهی ساختمان، سبب شده تا این سیستم­های مدیریتی از اهمیت و جایگاهی خاص برخوردار شوند که هر ساله روش­ها و تجهیزات نوینی برای افزایش سطح کیفی خدمات و تنوع سرویس­های آنها طراحی و ارائه می­گردند.

از مهمترین مزایای سیستم BMS+، کاهش هزینه ­های مصرف انرژی و کاربرد بهینه آن است كه در مدت زمان کوتاهی، علاوه بر خدمات مناسب­تر نسبت به روش­های قدیمی، کلیه هزینه­های طراحی و اجرای آن را نیز جبران خواهد کرد. بنابراین، انتخاب مناسب سرویس­های BMS+یکی از راه­های سرمایه گذاری برای افزایش کاربری و در عین حال رفاه ساکنین ساختمان به شمار می­رود.

شبکه­ های زیرساخت و زیرسیستم­ های BMS+ از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند و می­توان به راحتی آنها را با نیاز­ها و کارایی­های مختلف منطبق ساخت. به روز رسانی و توسعه آنها نیز به دلیل ماژولار بودن سیستم به راحتی امکان­پذیر می­باشد. همچنین امکان تغییر در نحوه عملکرد، برنامه­ ریزی و مدیریت آنها با توجه به درخواست کارفرما نیز میسر می­باشد. تغییرات لازم در چگونگی کارکرد تجهیزات رفاهی ساختمان به طور اتوماتیک و بر اساس متغییرهای محیطی صورت می­پذیرد.

کنترل سیستم­های تاسیسات سنتی به دلیل استفاده از نیروی انسانی با ضریب خطای بالا و یا عدم دقت کافی، فراموشی و در نظر نگرفتن فاکتور­های مختلف برای اعمال دستورات لازم، یکی از عوامل افزایش هزینه­ها و کاهش رضایت از کارکرد آن به شمار می­رود؛ بنابراین بهترین راه، استفاده از سیستم BMS+ برای مدیریت و سازمان­دهی ساختمان است، که علاوه بر کاهش نیاز به نیروی انسانی، مدیریت و کنترل لحظه به لحظه تمام فعالیت­ها و عملکرد­های سیستم را زیر نظر دارد و با توجه به پارامتر­های تعریف شده، اعمال نظر خواهد کرد. این سیستم با توجه به فصول سال و تغییر شرایط محیطی، تاسیسات مورد نیاز را راه­اندازی کرده، از صحت عملکرد آنها برای ارائه سرویس مطمئن شده و در صورت بروز هرگونه مشکل در سیستم، مسئول مربوطه را مطلع خواهد کرد.

BMS+  برای مدیریت دقیق خود نیاز به شبکه­های زیر ساخت دارد تا به وسیله آنها، و از طریق سنسور­ها و پانل ­های ورود اطلاعات، متغییرهای محیطی را شناسایی کرده و از نیازهای کاربران مطلع شود. سپس با تطبیق داده­های ورودی و تنظیمات اعمال شده، برای تامین شرایط محیطی ایده­آل، دستورات لازم را به بخش­ های مورد نظر ارسال نماید. با توجه به قابلیت دریافت دائم اطلاعات از محیط، این سیستم می­تواند داده­های آماری و جداول کارآمدی را برای افزایش راندمان و کاهش هزینه­ های جاری و مصرف سوخت اعمال نمايد. به طور مثال استفاده از سنسور­های آلودگی در داخل و خارج ساختمان این امکان را فراهم می­کند تا در مواقعی که هوای خارج ساختمان پاکیزه است، با باز کردن پنجره­ها و یا انتقال از طریق هواکش­ها، آن را برای استفاده ساکنین جایگزین هوای داخلی نماید. در این صورت در میزان کارکرد ساعتی سیستم تهویه، برق مصرفی و دیگر بخش­های مربوطه صرفه جویی خواهد شد.

با وضع برخی قوانین و مقررات برای تجهیزات، می­توان کاربری سیستم را تا حد زیادی افزایش داد و در مصرف انرژی به میزان قابل توجهی صرفه جویی کرد. به طور مثال می­توان برای ساختمان­های اداری و دولتی، تامین دمای مورد نیاز را به صورتی تنظیم کرد که در ساعات تعطیلی، تاسیسات در حال خاموش آماده به کار (Standby) بوده و سیستم چند ساعت قبل از ورود پرسنل به اداره روشن، و دمای مورد نظر را تامین کند. با توجه به بالا رفتن هزینه­ های انرژی و سوخت، و اهمیت آن در سال­های اخیر، استفاده به موقع و بجا از منابع انرژی، تاثیرات بسزایی در کاهش هزینه­ ها خواهد داشت. به طور مثال در تابستان­ که مصرف گاز نسبت به زمستان کمتر است، استفاده از گاز طبیعی به جای انرژی برق، برای تامین برودت ساختمان، در کاهش هزینه­ های جاری بسیار موثر است.

admin

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *