مدیریت هوشمند ساختمان قسمت سوم

Couch_couple_PEQ_UI

معرفی خدمات هوشمندسازی ساختمان

خدماتی که در هر گروه دسته­ بندی شده­اند از قابلیت مدیریت یکپارچه و ایجاد هماهنگی با سرویس­های دیگر بر خوردار هستند. تمامی سرویس­های “BMS” برای استفاده در ساختمان­ها معرفی شده­اند و امکان پیکربندی و انطباق با سرویس­های  “Home Solution”را برای بالا بردن راندمان و کاربری سرویس­های خانگی هوشمند دارا می­باشند. سیستم­های BMS به دلیل نحوه کنترل و مدیریت  متمرکز آنها که بیشتر برای مکان­های عمومی تعریف شده­اند، از انعطاف پذیری لازم برای پاسخگویی به درخواست­های متنوع کاربران خانگی برخوردار  نخواهند بود. به همین دلیل، امکان ایجاد هماهنگی و برقراری ارتباط بین سیستم­های“Home Solution” و“BMS”، علاوه بر ایجاد صدها سرویس رفاهی و خدماتی جدید، مزایای دیگری را نیز به همراه خواهد داشت.

سیستم مدیریت انرژی (Energy Management System – EMS)

مدیریت انرژی از نکات اساسی و حیاتی در BMS+ به شمار می­رود. در یک ساختمان هوشمند، کاربران و مصرف کنندگان انرژی برق، هیچگاه متوجه قطع و بروز نوسانات ناشی از آن نخواهند ­شد؛ چرا که این بنا­ها از سرویس­ها و تجهیزات هوشمند EMS استفاده می­کنند. تامین نیرو، کنترل مدیریت بین منابع تامین کننده نیرو و تثبیت جریان، از جمله وظایفی است که سیستم مدیریت انرژی (EMS) به واسطه زیر سیستم­های خود برعهده دارد.

  • شبکه زیر ساخت برق فشار قوی
  • شبکه زیر ساخت برق کم فشار
  • تامین روشنایی مکان­های عمومی
  • تثبیت جریان با کمک منابع کمکی
  • مدیریت یکپارچه EMS
  • عایق بندی
  • انرژی ­های سبز

به طور ميانگين ۸٠% از تجهيزات ساختماني با استفاده از انرژي الكتريكي كار مي‏كنند كه بخشي از آنها از اهميت بيشتري برخوردار هستند. سيستم­ تامين روشنايي، سيستم تهويه و همچنین تجهيزات حساس و هوشمند به كار رفته در ساختمان، جزو نقاط پراهميت به شمار می­روند. تامين و مديريت نيرو و حفاظت از تجهيزات الكتريكي باعث جلوگيري از بروز خسارات ناشي از نوسانات و قطعي برق بر روی تجهیزات برقی مي‏گردد. به طور مثال به برخی از مزاياي اين سرويس مي‏توان اشاره كرد:

  • كاهش هزينه‏ هاي مصرف انرژي الكتريكي
  • مديريت و كنترل انرژي الكتريكي مصرفي
  • مديريت و كنترل ميزان مصرف براي هر واحد/ بخش
  • حذف خسارات ناشي از نوسانات و قطع برق بر روي تجهيزات الكتريكي
  • انتخاب منابع تامين نيروي الكتريكي با توجه به نوع و ساعات مصرف
  • جايگزيني منبع مناسب تامين نيرو در زمان قطع برق بدون ايجاد وقفه
  • قابلیت اتصال به دیگر شبکه های زیرساخت هوشمند
  • استفاده از سنسورهای تشخیص حرکت برای کاهش مصرف انرژی روشنایی
  • استفاده از کارتهای هوشمند جهت تعیین میزان و مسیر روشنایی پارکینگ
  • تنظیم میزان نوردهی با توجه به نور طبیعی موجود در ساختمان و در نتیجه کاهش مصرف

منابع تامین روشنایی در صورت عدم انتخاب صحیح و کاربری نامناسب می­توانند میزان قابل ملاحظه­ای از انرژی را هدر دهند؛ بنابراین توجه به این نکته در کاهش مصرف انرژی، امری اساسی تلقی می گردد. استفاده از انرژی خورشیدی برای تامین نیرو، لامپ­های کم مصرف خنک و لامپ­های سبز و سنسور­های تشخیص حرکت از مواردی است که برای تامین و مدیریت روشنایی توصیه می­شوند. تجهیزات کنترل روشنایی و دیگر زیرساخت­های شبکه EMS با سیستم کنترل مرکزی هدایت و مدیریت می­شوند. استفاده از انرژی­های سبز برای تامین انرژی مصرفی ساختمان از مواردی است که اخیرا مورد توجه قرار گرفته است و برای کاهش هزینه­های جاری ساختمان پیشنهاد می­شود. در راستای بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش آلودگی­های محیطی، استفاده از منابع انرژی سبز برای تامین انرژی­های مورد نیاز ساختمان مناسب می­باشد.

با توجه به رشد سریع مصرف انرژی الکتریکی در کشور و کمبود منابع تولید آن، توجه به مصرف انرژی و یافتن و توسعه روش­هایی که بتواند با حفظ کارایی قبلی، منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی الکتریکی در سیستم­های روشنایی گردد، از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. مطالعات انجام شده توسط موسسه EPRI در آمریکا نشان می­دهد که تا ۵۰% انرژی الکتریکی مصرفی، در سیستم­های روشنایی تلف می­گردد.

استفاده از مولدهای نوری، با مکان و کاربری مناسب، انتخاب روش­های موثر برای کاهش مصرف در جهت بهبود وضعیت هزینه­های جاری و تعمیر و نگهداری سیستم­های روشنایی، از جمله اقدامات هوشمند می­باشند. علاوه برآن،  سیستم­های هوشمند در افزایش زیبایی و رفاه کاربران نیز تاثیر گذار هستند.

وجود نوسانات در استفاده از برق شهری مشکلات و مسائل زیادی را به وجود می­آورد. یکی از زیرگروه­های بخش مدیریت انرژی، تثبیت فشار و جریان است که وظیفه تثبیت و یکسان سازی جریان مصرفی را برعهده دارد. در مراکز بیمارستانی، مسکونی، اداری، و ساختمان هایی که در آنها از تجهیزات حساس استفاده می­شود، نوسانات و تغییرات ولتاژ برق می­تواند خطرناک، و در عین به وجود آوردن مشکل، هزینه­ بر نیز باشد.

استفاده از شبکه زیر ساخت برای پیاده سازی سیستم های یکپارچه و هوشمند الزامی است. تامین نیرو، دریافت و ارسال اطلاعات، برقراری ارتباط بین سیستم­های هوشمند بر عهده این شبکه­ها می­باشد. به همین دلیل وجود این شبکه ­ها برای سیستم­های هوشمند لازم است. این شبکه ­ها بر اساس استانداردهای بین المللی طراحی و پیاده سازی می­گردند. از مزایای شبکه ­های زیر ساخت، تخمین نیازها و کاربری برای حال و آینده می­باشد تا در آینده نیازی به کابل کشی و افزایش این شبکه ها نباشد. وجود این بسترها، امکان افزودن امکانات به شبکه­های هوشمند را ایجاد می­کند، که با کمترین هزینه می­توان سرویس­های جدید را بر روی آنها پیاده سازی نمود.

admin

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *