مدیریت هوشمند ساختمان قسمت چهارم

441454-best-home-automation-hubs

سیستم مدیریت ساختمان (Building Management System – BMS)

تهویه مطبوع و تامین و کنترل دما در تمامی فصول سال، از خدمات زیرساختی مهم ساختمان است.

شبکه زیرساخت سیستم­ های HVACدر ساختمان­های بزرگ با تجهیزات بیشتری نسبت به ساختمان­های کوچک طراحی می­شوند. چیلر­ها، بویلرها، هواسازها، پمپ­ها، فن کوئیل­ها و بسیاری از تجهیزات تاسیساتی دیگر برای تامین دمای مطلوب هوا و تهیه آب گرم مورد استفاده قرار می­گیرند. در تاسیساتی که هیچ هوشمند سازی بر روی آنها اعمال نشده باشد، مهندسین تاسیسات، بر اساس نیاز، همواره باید تعیین کنند که چند درصد از سیستم­ برای پاسخگویی به تقاضای مصرف کنندگان فعال شده و در مدار قرار گیرد. اما سیستم هوشمند HVAC که بر روی شبکه زیرساخت BMS پیاده سازی می­شود، با توجه به اطلاعات دریافتی از انواع سنسور­ها، ترموستات­ های هوشمند و زیرسیستم­های مدیریتی و کنترلی، نیاز ساختمان و مصرف کنندگان را سنجیده و تجهیزات تاسیساتی لازم را در مدار قرار خواهد داد.

  • تامین آب گرم و آب آشامیدنی مصرفی
  • تهویه هوا
  • گرمایش و سرمایش
  • تصفیه هوا و اکسیژن ساز
  • خدمات سرویس­های بهداشتی
  • کنترل و مدیریت هوشمند BMS

از جمله مباحث پر هزینه در ساختمان­ها مبحث گرمایش و سرمایش است. روش­های زیادی برای جلوگیری از اتلاف این انرژی ها در ساختمان وجود دارد؛ اما بهترین روش برای کاهش مصرف انرژی، استفاده صحیح از آن میباشد. استفاده از تجهیزات مناسب برای سرمایش و گرمایش محیط­ها، به خصوص محیط های عمومی، راهکاری مناسب  برای این امر به شمار می­رود. با تهویه هوا و سیستم گرما – سرمای هوشمند، می­توانید حرارت مطلوب را به همراه هوای تازه تجربه کنید. بهره ­گیری از تکنولوژی و فناوری­های روز دنیا، و استفاده از سیستم هوشمند، روشی مطمئن  برای کاهش مصرف انرژی‏‏‏‏، افزایش راندمان، و بهره­ وری از انرژی است. انواع سنسورها و تجهیزات نصب شده بر روی شبکه زیر ساخت تاسیسات هوشمند، مدیریت و کنترل دمای هوا را برعهده میگیرند.

تهیه گراف از میزان مصرف انرژی

گراف­های تهیه شده توسط سیستمBMS ، برای آگاهی از میزان مصرف انرژی در واحدهای مختلف و ساختمان کاربرد دارد. با استفاده از این گراف­ها می­توان میزان تولید انرژی را با میزان مصرف هماهنگ کرده و از مصرف بیهوده انرژی جلوگیری نمود.

کنترل های هوشمند

برای انجام تنظیمات جهت بالا بردن راندمان و کاهش هزینه­ها استفاده از کنترل­های هوشمند  توصیه می­شود. کنترل كننده‏های هوشمند از ۵۰ تا ۹۵ درصد (بنا به کاربری ساختمان) در کاهش هزینه های مصرفی موثرند.

سیستم سرمایش

یکی دیگر از بخش­های مربوط به سیستم تاسیسات، سیستم سرمایش است. نزديك به ٤٠% هزينه انرژي مصرفي، صرف سرمايش يك ساختمان مي‏شود. سیستم‏های خنک کننده گازی به دلیل مصرف گاز در تابستان، از انرژی برق مطمئن‏تر و ارزان‏تر می‏باشند. استفاده از گاز طبیعی بجای انرژی الکتریکی و کاهش مصرف انرژی به میزان ۹۰% در مقایسه با سیستم­های کمپرسوری معمول، از مهمترین مزایای این نوع سیستمهای سرمایشی می­باشد. با توجه به محاسبات انجام  شده قیمت خرید یک دستگاه چیلرجذبی گازسوز معادل حداکثر ۴ سال پرداخت هزینه برق مصرفی دستگاه چیلر کمپرسوری معمولی می­باشد.

سیستم گرمایش

به طور میانگین بیشتر از ۵۰% انرژی مصرفی یک ساختمان صرف گرمایش آن می‏شود. استفاده از راه‏حلهای هوشمند برای مدیریت مبتنی بر نیاز ساختمان، بنا بر کاربری آن، می‏تواند تا ۹۰% صرفه جویی در مصرف انرژی براي گرمايش را با خود به همراه داشته باشد. بنابراین هوشمند سازی سیستم­های گرمایشی یکی از ملزومات بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش هزینه‏ های جاری ساختمان به شمار می‏رود.

admin

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *