سیستم BMS چیست؟

هوشمندسازی ساختمان bms سیستم مدیریت ساختمان

سیستم BMS چیست ؟

سیستم‌های BMS به عنوان سیستمی مرکزی جهت افزودن توان مدیریتی در یک ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. با ورود تجهیزات کنترلی به یک پروژه انتظار داریم که در بالاترین سطح رفاهی، کمترین مصرف انرژی را داشته باشیم.

 Bms چیست؟

“BMS” یا Building management system که در فارسی آن را مدیریت هوشمند ساختمان ترجمه کرده‌اند به مجموعه‌ای از سخت افزارها و نرم افزارهایی اطلاق می‌شود که به منظور مانيتورینگ و کنترل یکپارچه‌ی قسمت‌های مهم و حياتی در ساختمان نصب می‌شوند.  وظيفه این مجموعه، پایش مداوم بخش‌های مختلف ساختمان و اعمال فرامين به آنها به نحوی است که عملکرد اجزاء مختلف ساختمان متعادل با یکدیگر و در شرایط بهينه و با هدف کاهش مصارف ناخواسته و تخصيص منابع انرژی فقط به فضاهای در حين بهره‌برداری باشد.

BMS می‌تواند در برگيرنده تمام سرویس‌های الکتریکی، مکانيکی، و حفاظتی ساختمان باشد. این سرویس‌ها شامل گرمایش، سرمایش، تهویه مطبوع، آسانسور، نيروگاه برق اضطراری، پله برقی، کنترل روشنایی، دوربين مدار بسته، اعلام و اطفای حریق، کنترل تردد و … می‌باشد.

سیستم مدیریت ساختمان BMS شبکه هوشمند ساختمان مانیتورینگ مرکزی

 

برخی از اهداف سيستم مدیریت هوشمند ساختمان

–         ایجاد محيطی مطلوب برای افراد حاضر در ساختمان

–         استفاده بهينه از تجهيزات و افزایش عمر مفيد آنها

–         ارائه سيستم کنترلی با قابليت برنامه ریزی زمانی عملکرد

–        کاهش چشمگير هزینه های مربوط به نگهداری و بهينه سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی

–         عدم نياز به پيمانکار دائمی ساختمان

–         امکان مانيتورینگ و کنترل تمامی نقاط تحت کنترل از طریق یک PC و یا اینترنت

–         با توجه به یکپارچه سازی ساختمان ، تمام تجهيزات بصورت هماهنگ کارکرده و امکان تداخل و بروز مشکلات ناشی از عدم هماهنگی از بين می رود

–         امکان گرفتن گزارش های آماری از تمامی تجهيزات و عملکرد آنها به منظور بهينه سازی مصرف و عملکرد

 

 

  • سامانه کنترل و مانیتورینگ

سامانه کنترل و مانیتورینگ زیرساخت فیزیکی ساختمان، نقش کلیدی را در محقق نمودن کمی و کیفی الزامات در زیرساخت ساختمان ایفا می نماید. این نقش صرفاً به نمایش گرافیکی برخی اطلاعات مانند دما و رطوبت فضاها محدود نبوده و محدوده گسترده­تری شامل ثبت رخدادهای بسیار سریع، نظارت و کنترل بر کیفیت توان، محاسبه لحظه به لحظه راندمان مصرف انرژی در سایت ، کنترل دقیق فشار، دبی و دمای آب در بخش خنک کننده را با استفاده از ابزارهای خاص ساختمان شامل می شود.

زیمنس سیستم مدیریت ساختمان هوشمندسازی ساختمان bms

 

  • سیستم های کنترل بر اساس ساختار DDC Control ها :

سیستمهای کنترل مبتنی بر ساختار ( Direct Digital Control ) DDC ، به سیستمهایی گفته میشود که جهت کنترل و مدیریت فرایند طراحی شده، به سایر شبکه محتاج نباشند. این کنترلرها بصورت مستقل از سایر کنترلرها، تمامی اطلاعات مورد نیاز را از طریق ورودی های مربوطه  (ورودیهای دیجیتال و آنالوگ) دریافت نموده و پس از تکمیل فرایند، کنترلر نتیجه را توسط خروجی های مربوطه ( خروجیهای دیجیتال و آنالوگ) به مقصد ارسال مینماید.

از مزایای اینگونه کنترلرها میتوان به موارد ذیل اشاره نمود :

  • با توجه به محدود بودن ورودیها و خروجی ها برای یک CPU، کنترلرها از قدرت بالایی جهت انجام محاسبات برخوردار میباشند.
  • در صورت قطع شدن شبکه ارتباطی بین کنترلرها، فرایند کنترل مختل نمیگردد.
  • این گونه سیستم ها بواسطه عدم نیاز کنترلرها به یکدیگر، براحتی قابل توسعه میباشند.
  • درصورت خرابی یک کنترلر، سایر کنترلرها به فعالیت خود ادامه میدهند.
  • هزینه های نگهداری سیستم بسیار پایین تر و مناسب تر میگردد.
  • هزینه تمام شده با توجه به تنوع اینگونه کنترلرها، میتواند مناسب تر گردد.
  • سرعت انتقال اطلاعات بروی شبکه در اینگونه ساختارها بسیار بالاتر از سایر پیکر بندیها میباشد، زیرا فرایند پردازش درون کنترلرها صورت گرفته و نتیجه آن بروی شبکه گذاشته میشود.

 

 

*بهترین و مطمئن ترین حالت برای یک سیستم کنترل جهت استفاده از ورودیها و خروجی ها، نوعی از کنترلرها میباشد که تمامی درگاههای مورد نیاز خود را داشته و نیازی به شبکه ارتباطی برای انتقال اطلاعات نداشته باشد.

bms سیستم مدیریت ساختمان هوشمندسازی ساختمان

 

یکی از مواردی که باید در انتخاب یک سیستم هوشمند به آن توجه داشت این است که، ” تجهیزاتی را انتخاب کنید که متناسب با نیاز شما باشد، نه بیشتر و گرانتر

 

 

جهت آشنایی بیشتر با محصولات زیمنس ” کلیک نمایید

 

admin

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *